Musisz wymienić łańcuch w rowerze i nie wiesz jak się za to zabrać? Podpowiadamy!
Jak wymienić łańcuch w rowerze?
- Wybierz odpowiedni łańcuch do roweru. Łańcuch powinien być odpowiedniej długości, zgodny z liczbą przełożeń w kasecie i przerzutce. Można to sprawdzić na opakowaniu lub poprzez skorzystanie z kalkulatora doboru łańcucha dostępnego na stronach producentów.
- Zdejmij stary łańcuch. Przed rozpoczęciem demontażu warto dokładnie obejrzeć, jak łańcuch biegnie przez przerzutki, aby później nie mieć problemów z montażem nowego łańcucha.
- Oceń stan kaset i zębatek. Warto przed montażem nowego łańcucha sprawdzić stan kaset i zębatek – czy nie są zbyt zużyte, nie mają ostrych krawędzi, czy zębatki są równo zużyte.
- Przytnij nowy łańcuch do odpowiedniej długości. Aby określić długość łańcucha, warto skorzystać z kalkulatora dostępnego na stronach producentów lub wykorzystać do tego celu stary łańcuch. Następnie należy przytnąć nowy łańcuch, używając nożyc lub narzędzia do cięcia łańcuchów.
- Zamontuj nowy łańcuch na rowerze. Łańcuch należy założyć na tylnej kasie oraz na przedniej tarczy i poprowadzić go przez przerzutki. Ważne, aby zwrócić uwagę na to, że łańcuch posiada kierunek – zwykle strzałka na łańcuchu wskazuje, w którym kierunku należy go zamontować.
- Skróć łańcuch, jeśli jest za długi. Po założeniu nowego łańcucha warto sprawdzić, czy nie jest zbyt długi i skrócić go przy pomocy narzędzia do łączenia łańcuchów.
- Wyreguluj przerzutki. Po wymianie łańcucha warto wyregulować przerzutki, aby zapewnić płynne i bezproblemowe przełączanie biegów.
Więcej przydatnych porad dot. wymiany łańcucha w rowerze znajdziemy m.in. na blogu DobreRowery.pl
Znaczenie wymiany łańcucha w rowerze
Wymiana łańcucha w rowerze jest jednym z najważniejszych elementów konserwacji, jakie powinniśmy wykonywać regularnie na naszym rowerze. Łańcuch jest jednym z najbardziej obciążonych elementów w rowerze, który podlega szybkiemu zużyciu, szczególnie przy intensywnym użytkowaniu. Zużyty łańcuch może wpłynąć na komfort jazdy, wydajność przeniesienia siły na koła oraz ogólny stan całego układu napędowego.